De eerste week! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marijn Werff - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marijn Werff - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: Marijn van der Werff

Blijf op de hoogte en volg Marijn

07 Juli 2014 | Indonesië, Ubud

Er is alweer bijna een week voorbij en we hebben al zoveel meegemaakt! Woensdagavond zijn we aangekomen in Ubud en gelijk volgende dag mochten we de kinderen van Anakita al ontmoeten.

Met z’n tweeën op een oud motortje vertrokken we richting Petak. De rit naar het dorpje laat prachtige rijstvelden en schattige dorpjes zien. Toen we het laatste steegje inreden zagen we verschillende grote oogjes nieuwsgierig naar ons kijken. Toen we eenmaal waren afgestapt stormden alle kindjes op ons af om ons een hand te geven en te groeten. Sommigen met ‘’hello how are you?’’ en anderen met hun naam. Na de eerste ontmoeting hebben we ze al snel de hockeysticks laten zien die we mee hadden genomen. Iedereen pakte nieuwsgierig een stick en na een paar minuten was het een gekkenhuis. Overal vlogen tennisballen in het rond. We hebben geprobeerd de hockeytechniek uit te leggen maar het was natuurlijk leuker om gewoon wedstrijdjes te spelen zonder regels. Het hockeyspel was meer weggelegd voor de jongens dus hebben we de meisjes geamuseerd met nagellak.

Nadat we weer naar huis zijn gegaan hebben we alle eerste indrukken even moeten verwerken. De volgende dag hebben we spelletjes als Annemaria koekoek en drie is teveel gespeeld. De kinderen zijn gek op spelletjes en dansen. Judith heeft een tijdje met ze gedanst op bekende liedjes als de Macarena en de Vogeltjesdans. Superleuk om te zien hoe enthousiast ze daar van worden.

Vandaag hebben we de verschillende groepen voor het eerst les gegeven. We beginnen de kinderen steeds beter te leren kennen en de namen zitten er al bijna in! Heel erg leuk om te zien hoe leergierig ze zijn en hoe snel je het leren leuk kan maken. Zo hebben we ze verschillende kleuren geleerd aan de hand van memorie. De planning is dat we ze deze week elke dag Engelse les zullen geven. De kinderen leren ongelooflijk snel en we leren ontzettend veel van hun.

Naast ons vrijwilligerswerk proberen we stukje bij beetje Ubud te ontdekken. We hebben de hoogtepunten nog niet gezien maar zijn al flink aan het genieten. Het verkeer is natuurlijk een happening, zigzaggend en om alle auto’s heen en toeteren zoveel als je kan! Verder hebben we een beetje van het nachtleven geproefd en in een grote lounge de wedstrijd: Duitsland – Frankrijk gekeken. Een paar jongens vroegen of ik mee wilde doen met een poeltje dus ik dacht: waarom niet? Iedereen moest 50.000 roepiah inleggen (3,10) en het zal toch niet… ik won! Verder zijn er leuke cafeetjes met live muziek in de avond en leuke restaurantjes.

Woensdag zijn hier de verkiezingen. We kunnen met Komang, de vrouw die hier de organisatie leidt, mee om te zien hoe zij gaat stemmen en hoe dat allemaal geregeld is. Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan!

We beginnen hier echt ons plekje te vinden en kijken uit naar de rest van de vakantie!

Groetjes uit Ubud

• 07 Juli 2014 - 19:01

Margot:

Een leuke impressie van een leuke eerste week! Dat belooft wat voor de rest van de weken.
    Blijf maar lekker genieten! Xx

• 07 Juli 2014 - 19:22

Henk:

Klinkt hartstikke leuk en het moet een heel bijzondere ervaring zijn om hieraan mee te helpen! En dan naast het werken met de kinderen in Ubud zitten, ook niet de vervelendste plek :) Ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal. Geniet ze en nog veel mooie ervaringen daar!
    Groet, groet,
    Henk

• 07 Juli 2014 - 20:54

Joke Timmerman:

Hey Marijn,

dat is leuk om te lezen! Veel plezier samen! Hoop heel veel van jullie te lezen!

liefs, Joke

• 08 Juli 2014 - 16:08

Dick En Yvonne:

Goed nieuws!
    Leuk om ons op deze manier de hoogte te houden.
    We leven mee.
    Is het niet ontzettend warm daar?

Lieve groet,

Yvonne en Dick.

• 11 Juli 2014 - 15:51

Marijn:

Hoi Dick en Yvonne!

Het is in Ubud niet zo warm, rond de 28 graden en meestal bewolkt. Soms een miezerbuitje maar gelukkig ook soms het zonnetje! Heerlijk om zo aan dit klimaat te wennen, al zeg ik het zelf :)

• 12 Juli 2014 - 22:35

Gert Wybe:

Hoi Marijn,
    Mooi om te lezen dat je je meteen weer thuis voelt in Indonesië! Gelukkig heb je contact met Mozes kunnen krijgen.Een hele goede tijd verder gewenst op Bali, Java en Sumba en natuurlijk mijn hartelijke groeten aan Mozes, Sairo en zijn hele familie!
    liefs, Gert Wybe

• 17 Juli 2014 - 10:20

Yvonne Couzy:

Dag Marijn,zo ver weg..............
    Hier Donderdag ochtend en ja met een bijna tropische dag voor ons.daardoor moet ik aan jou denken............gewoon een associatie denk ik?
    Jullie huis is stil,allen die kleine zwarte rakker laat zich zien ,als hij of zij de kans krijgt ligt ze bij ons op bed.
    Niet alleen kinderen maar ook dieren zoeken aanhankelijkheid !
    Mooi wat jij doet en daarbij een ervaring voor het leven!
    Ik blijf je lezen en geef je een warme groet uit Heemstede.

Met liefs van, Yvonne je overbuur en Dick natuurlijk!